رنگ در معماری و اسلام

رنگ در معماری و اسلام

رنگ در معماری و اسلام

تا به حال به این نکته توجه کرده اید که رنگ از حالتی که نور تکثیر میشود و ارتباط و وحدت ذاتی با درون مایه ی اسلام و یگانه پرستی دارد نشات میگیرد. پس از ورود اسلام به ایران و تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ و تمدن ایرانی در مقابل فرهنگ افراد بیگانه و مسلمان شدن بیشتر مردمان رنگ در معماری مخصوصا در جنبه های اسلامی هنر معنایی بلند مرتبه به خود گرفت.

به مثال های زیر دقت کنید:

1- رنگ سفید:ن ماد وجود پاک و پاکیزه و توحید و جاودانگی در وجود مطلق خداوند

2- فیروزه ای: یکی از اصیل ترین.رنگ ها در معماری اسلامی فیروزه ای میباشد:فیروزه ای با رنگ آرامش بخش خود انسان را به مراقبه و مشاهده برای خداوند و عبادت او دعوت میکند ،انسان را به آرامش و خودشناسی و تفکر در رابطه با آیت خدا دعوت میکند.

3- آبی: وقتی جایگاه رنگ در معماری را بیشتر میشناسیم دقت مان نیز در پدیده های اطرافمان بیشتر خواهد شد،مثل همین رنگ آبی چه از نوع تیره اش و چه ازنوع روشن و آسمانی اش،تمام انسان ها را متوجه باطن و روحی که خدا در وجود آنان دمیده است میسازد،آبی به راحتی تواند در روح آدمی رسوخ پیدا کند و با روح انسان ترکیب شود ،آبی به معنای ایمان است و تفکر به آخرت و سمبل جاودانگی و پاکی خداوند یکتا.

رنگ در معماری و اسلام

جایگاه رنگ در معماری

هرچه بیشتر با جایگاه رنگ در معماری آشنا شوید مخصوصا در معماری اسلامی ترکیب رنگ ها هماهنگی آنان شما را به بهترین مسیر عبادت و بندگی میماند.

به همین دلیل است که جایگاه رنگ در معماری مساجد بسیار مهم سپرده شده و با مشاهده ی نقوش کاشی ها و سفیدی نقوش دیوارها تضادی ایجاد می شود که باعث هماهنگی و ارتباط درون انسان با محیط آرامش بخش مسجد می گردد.

پس بهتر و بیشتر به رنگ در معماری ساختمان ها و محل های اطرافتان از جمله اماکن مذهبی دقت کنید از لحاظ روانشناختی ذهنتان آرام گیرد و ارتباطی صمیمانه با خداوند و بندگانش برقرار کنید.

شاید به خواندن این صفحات علاقه داشته باشید:

تابلو چلنیوم ، تابلو سازی ، تابلو مغازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس