تابلو ترموود تابلویی با جاذبه ی طبیعت

ترموود در اصل چوبی است که خودی خود دچار پوسیدگی و از هم پاشیدگی می شود. اما اگر این چوب را حرارت دهند علاوه بر افزایش طول عمر چوب، منجر به مقاوم شدن آن نیز می گردد. این چوب های حرارت داده شده را ترموود نامیده و برای ساخت تابلو ترموود از آنها استفاده می کنند. به همین دلیل است که ترموود در تابلو سازی برای ساخت تابلو حروف برجستهتابلو شرکتتابلو مغازه یا حتی تابلو راهنما محبوبیت پیدا کرده است.

این تابلو های جذاب به نوعی کلاسیک و مدرنیت را با خود به همراه دارند. از این رو امروزه طرفداران بسیاری یافته و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. عموما از تابلو ترموود به عنوان تابلو های تبلیغاتی شیک و مدرن، و تابلو های مغازه استفاده می کنند. 

تابلو ترموود

چوب ترموود علاوه بر داشتن مقاومت بالا، جلوه ی خاص و ویژه ای دارد که می تواند مغازه ی شما را جذاب تر نماید. حتی برخی ترجیح می دهند تمام نمای بیرونی مغازه ی خود را با استفاده از چوب های ترموود تزیین نمایند. تا به نوعی حس کلاسیک بودن به مخاطب دهند.

ساخت تابلو ترموود نسبت به دیگر تابلو های تبلیغاتی مقرون به صرفه تر است از این رو افراد ترجیح می دهند از این تابلو استفاده نمایند. تابلوهایی که می توا در رنگ های مختلفی آنها را تهیه و نصب نمود.

تابلو ترموود تابلو چوبی

تاریخچه تهیه و تولید چوب ترموود

شما می تواند هر نوع چوبی را با روش حرارت دهی و سوزاندن به چوب ترموود تبدیل نمایید. اولین بار در کشور فنلاند این پروسه شکل گرفت. مردم این کشور در سال 1930 موفق شدند چوب هایی را درون آتش بسوزانند و حرارت دهند تا به مقاومت بالایی دست یابند. 

پس از آن که موفق به تولید چوب های ترموود شدند، به سرعت خط تولید چوب ترموود را در این کشور بنا نهاده و اقدام به تولید آن کردند. پس از آن در کشور فنلاند انجمنی جهت تحقیقات فنی چوب ترموود به نام VTT شکل گرفت. که به صورت کامل در زمینه ی تولید این چوب به تحقیق پرداختند.

پس از آن موفق شدند چوب های ترموود بی نظیری تولید و وارد بازار نمایند. چوب هایی که امروزه در صنعت تابلو ترموود سازی به کار می روند. 

نحوه ی ساخت و حرارت دهی چوب ترموود

تابلو ترموود هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، در طی مراحلی ساخته می شوند. 

مرحله اول: 

ابتدا چوب ها را در ابعاد مختلفی برش میزنند. سپس برش های چوب را در محیطی به دمای 100 درجه سانتیگراد می رسانند. محل قرار گیری چوب ها حتما باید دارای بخار آب باشد، تا از ترک خوردن چوب جلوگیری به عمل آید. 

در این مرحله حرارت را به تدریج تا 130 درجه سانتی گراد بالا میبرند تا به خوبی تمام بافت های چوب حرارت دریافت نموده و به نوعی بسوزد. پس از آن یک مرتبه دمای چوب را به صفر می رسانند تا چوب خشک شود.

مرحله دوم:

در این مرحله بسته به رده بندی چوب ها، آنها را بین 110 تا 220 درجه ی سانتی گراد مجددا حرارت می دهند. تا تمام رطوبت چوب از بین برود و چوب به رنگ قهوه ای درآید. در این مرحله نیز استفاده از بخار آب لازم است. تا مبادا چوب ها از حرارت بالا آتش بگیرند.

مرحله سوم:

این مرحله، مرحله ی پایانی تولید چوب ترموود است. پس از پایان مرحله ی دوم نوبت به رطوبت دهی به چوب می رسد. برای این کار معمولا یا به روش باران استوایی و یا با پاشیدن آب بر روی چوب، مراحل رطوبت دهی را انجام می دهند.

این چوب های آماده شده در طی فرایند حرارت دهی تمام مواد مغذی خود را از دست داده و زرین چوب از ن خارج شده است. دیگر هیچ حشره ی چوب خواری نمی تواند از آن استفاده کند. پس می توان برای ساخت تابلو ترموود از آنها استفاده نمود.

گره پروانه ای ترموود تابلو

ویژگی های مختلف تابلو ترموود

معمولا تابلو های ترموود نسبت به دیگر تابلو ها دارای ویژگی های بهتری هستند. از جمله ی این ویژگی ها می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم.

  1. دوام و مقاومت بالا

چوب های ترموود که برای ساخت تابلو ترموود مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل رطوبت گیری بین 4 تا 6 درصدی آنها، ویژگی خاصی به نام تعادل رطوبتی دارند. از این رو این چوب ها حرارت و رطوبت محیط را به راحتی جذب می کنند، اما ترک نمی خورند.

همین مسئله باعث شده است تا استفاده از این تابلو ها بسیار مورد محبوبیت قرار گیرد. به نوعی الوارهای چوبی خاصیت عایق بودن را بدست می آورند.

  1. یکنواختی و بدون صمغ بودن

یکی دیگر از ویژگی های تابلو ترموود یکنواختی انها پس از گذراندن دوره ی حرارت دهی است. در طی حرارت دهی به این چوب ها، تمام مواد مغذی و باکتری های درون چوب از بین می روند. در انتها با یک ماده ی استریل شده و خالص مواجه می شویم که رنگ و حالتی یکنواخت دارد.

استفاده از این چوب ها به عنوان تابلو ترموود هم در محیط های بیرونی و هم در محیط های داخلی ممکن است. 

تابلو ترموود
  1. مقاومت در برابر حمله ی حشرات

چوب های ترموود در طی فرایند حرارت دهی بسیار مقاوم شده و با تجزیه شدن تمام زنجیره های قندی موجود در آنها، منبع تغذیه ی حشرات چوب خوار به کلی از بین می رود. از این رو به راحتی می توانید از تابلو ترموود در محیط های بیرونی و باز استفاده نمایید.

تابلو ترموود

ساخت تابلو ترموود با حروف برجسته 

معمولا از چوب های ترموود به عنوان زیر ساخت برای تابلو سازی استفاده می شود. تابلو های تبلیغاتی که بر روی چوب های ترموود نصب می شوند را حتما مشاهده نموده اید. این تابلو ها توسط حروف برجسته ی ورقه های خاصی چون چلنیوم، استیل، کامپوزیت و … طراحی و برش زده می شوند.

سپس برای ساخت تابلو ترموود، این حروف برجسته ی طراحی شده و برش زده را بر روی چوب ترموود نصب می کنند.

از آنجایی که تابلو های ترموود خود به تنهایی جذابیت فوق العاده ای دارند، کمتر برای این دسته از تابلوها از نورپردازی استفاده می شود. اما برخی محیطها همچون کافه ها، رستوران ها، و… برای این که جلوه ی ویژه تری به تابلوی تبلیغاتی خود دهند،  آنها را با نورپردازی مزین می کنند.

برای استفاده از تابلو ترموود حتما باید بدانید از چه نوع چوب ترموودی باید استفاده نمایید. این که چوب ترموود شما باید دارای ضخامت پروفیل بالای 2 سانت باشد. اگر ضخامت چوب ترموود شما کمتر ای 2 سانت باشد جلوه ی مناسبی به تابلوی شما نمی دهد.

همیشه به خاطر داشته باشید که برای خرید چوب ترموود برند خریداری شما از اهمیت برخوردار است. امروزه غیر از کشور فنلاند، کشور های متعدد دیگری نیز اقدام به تولید چوب ترموود نموده اند . اما مسلما کیفیت چوب های ترموود فنلاند بالاتر بوده و قیمت بالاتری دارند.

اگر قصد دارید تابلو ترموود شما عمر بیشتری نماید. باید از چوب های ترموود با تراکم بالا استفاده نمایید. هرچقدر تراکم چوبی بالاتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود.

تنوع رنگ ترموود فنلاندی

مزایای استفاده از چوب ترموود جهت ساخت تابلو 

تابلو ترموود هایی که توسط تابلو سازها ساخته می شوند، مزایای بسیاری دارند. از جمله ی این مزایا می توانیم به سبک بودن، راحتی در برش زدن و قوس دار کردن چوب، مناسب برای هر شرایط محیطی، دارای دوام بالا در برابر ساییدگی، امکان جابجا نمودن و انتقال تابلو، شستشوی آسان تابلوهای ترموود، امکان نصب آسان و حتی جداسازی آسان و… اشاره نماییم.

کاربرد اصلی استفاده از چوب های ترموود عموما برای استفاده در نمای ساختمان است. اما امروزه برای ساخت تابلو ترموود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ممکن است به موضوعات زیر علاقمند باشید:

تابلو سازیتابلو راهنماتابلو مغازه

هم اکنون به ما تماس بگیرید